۱۳۸۹ بهمن ۲۹, جمعه

نماز نخوانید ، که حماقت است

یک تاکتیک را برای بچالش کشیدن اسلام ، در اینجا بیان میکنیم ، که تمام مسلمانان را در هر مناظره ای کیش و مات میکند .
یک انتقاد محکم است که ، شخصا آن را برای چند مسلمان مطرح کرده ام ، اکثرشان گفته اند که نمیدانیم ، باید برویم از چند آخوند سوال کنیم و جواب را برایتان بیاوریم !  به دنبال نخود سیاه رفته اند ،  دو نفر از آنها که تا امروز شش ماه شده است ولی هنوز پیدایشان نیست !
سوره " اخلاص" که به " قول هو الله " نیز مشهور است . سوره ایست که مسلمانان هفده مرتبه در هر روز در نمازهایشان میخوانند . بسیاری احادیث هم هست که خواندن این سوره را چندین و چند بار بیشتر و مستقل از نماز  برای ثواب بیشتر و در جایی هم برای درمان بیماری ها ! توصیه کرده اند . و جالب تر اینکه بسیاری خواندن این سوره را تا هزار مرتبه در مقابل خواسته ای که از خدا دارند ، نذر میکنند ! ( یکی از این جاهل ها را شخصا از نزدیک میشناسم که چنین کرده است )
مطمئن هستم که بیش از نیمی از مسلمانان فارسی زبان از ترجمه آن چرندیاتی که در نماز به زبان عربی می خوانند عاجز اند . ( میشناسم کسانی را که از ترجمه صلوات هم ناتوانند دیگر چه رسد به ترجمه نماز) و شکی ندارم بیش از 99 در صد از آن دسته هم که ترجمه نماز را میدانند ، در حین خواندن نماز توجهی به ترجمه نماز ندارند ، یعنی ترجمه فارسی نماز در حین اینکه به عربی میگویند از ذهنشان عبور نمیکند ، و فقط آن جمله های عربی را که حفظ کرده اند را پشت سر هم از بر می خوانند .
ترجمه سوره اخلاص را اینجا بررسی میکنیم
می گوید : قل هو الله و احد
قل = بگو     ،     هو = او   ،     الله = خدا       ،    احد = یکتا ، واحد
معنی جمله آنقدر ساده است که هیچ احتیاجی به تفسیر هم ندارد ، یعنی : بگو  او خدای یکتاست .
 جمله امری است ، یعنی خدا دستور داده است به محمد که بگوید خدا یکتاست .
همه جا هدف از نماز خواندن را راز و نیاز  کردن با خدا گفته اند ، یعنی صحبت کردن با خدا ، یعنی عبادت و ستایش خدا .
و بعد مسلمانان در نماز رو بروی خدا ایستاده اند و به خدا امر میکنند که بگوید  : بگو خدا یکتاست !!!
یک بار خدا به مسلمانان امر کرده بود که بگویند خدا یکتاست  ، حال مسلمانان دوباره همان جمله را خطاب به خدا تکرار میکنند که خدا بگوید خدا یکتاست ! اگر کسی رو بروی خدا ایستاده است و میخواهد خدا را ستایش کند ، باید بگوید : خدایا تو یکتا هستی ، نه اینکه خدایا بگو خدا یکتاست !
اگر به کسی امر شده است ، مامور باید امر را اجرا کند ، نه اینکه خودش دوباره به کس دیگری امر کند ! آن همه به خود خدا !
اگر فارسی زبانان مجبور نبودند نماز را به زبان عربی بخوانند ، و فارسی آن را می گفتند مطمئنن به این تناقض بزرگ پی میبردند که چرا می گویند بگو خدا یکتاست ، در صورتی که باید بگوید خدایا تو یکتا هستی .  در آن شرایط هم با اینکه با هزار نیرنگ و کلک این تناقض را در ذهن خود توجیه می کردند ولی باز حداقل این سوال در ذهنشان نقش میبست و روی آنچه می گفتند فکر میکردند .
دستور زبان را در کلاس سوم دبستان به همه یاد داده اند و از آن راه فراری نیست ، یکی از آنهایی که این انتقاد را در مقابلش مطرح کردم چنین استدلال کرد که قران مثل شعر میماند و دستور زبان آن در جاهایی تغییر میکند . این استدلال بی پایه است ، درست است که در شعر بسیاری جاها جای فعل و فاعل و خیلی از قواعد با هم عوض میشود ، ولی این ربطی به آن ندارد . اینجا مستقیما خدا مخاطب قرار میگیرد و به او امر میشود که بگوید خدا یکتاست ! و هیچ برداشت دیگری نمیشود از آن کرد ، و آن را به شعر برای مثال تشبیه کرد ، آن وقت همین جمله با آنچه که خدا به محمد دستور داده در تضاد قرار میگیرد ! زیرا آن برداشت باید از همان جمله ای که خدا به محمد گفته است هم بشود زیرا ، کلمات دو جمله دقیقا  عین هم دیگر است !
شاید بهترین کار این باشد که مسلمانان جمله ها را اصلاح کنند و دیگر مرتکب چنین جسارتی روزی هفده بار و در جایی هم هزار بار به خدا نشوند . اما اگر در قرآن دست ببرنند و آیه ها را تغییر دهند دیگر گناه کبیره کرده اند و  جایشان ته جهنم میشود ، زیرا همان قرآن دستور داده است که  همین سوره ها را بخوانید و گله باید هرچه چوپان میگوید را اطاعت کند .
 نماز نخوانید ، دست از این بی خردی ها و خرافه ها بردارید و با تکرار این چرندیات به عقل و شعور انسانی خودتان که می تواند بسیار فراتر از این باشد ، توهین نکنید . مهمتر از همه اگر نماز نخوانید به خدا هم توهین نکرده اید و مرتکب چنین جسارتی نشده اید که به او امر کنید : بگوید خدا یکتاست !
بهرام صالحی

۴ نظر:

  1. سلام
    من میتونم ایمیل شمارو داشته باشم؟

    پاسخحذف
  2. این نظر توسط یک سرپرست وبلاگ حذف شد.

    پاسخحذف
  3. نماز يک گفتگوى دو نفره بين خدا و انسانه و در تمام اديان ها هست ... براى اسلام هم به اين شکل ادا ميشه ، اين گفتگو در بعضى جاها مثل سوره توحيد در واقع تکرار و ياداورى به خودمونه که در برابر خدا صورت ميگيره ، نماز فلسفه ى خودشو داره و قرار نيست با برداشت هاى غلط اينجورى به چالش بکشيمش ، درسته ما نا آ گاهيم ولى واقعا خدا رو دوست داريم و حتى اگه مسيحى يا يهودى هم بوديم بايد ساعتى رو براى عبادت ميزاشتيم ...

    پاسخحذف
  4. آقای محترم چقدر خوبه که به عقاید هم توهین نکنیم یکی از خوبیهای ایران فردا اینه که ما یاد بگیریم به عقاید هم توهین نکنیم
    اما در جواب شما بگم اولا خوندن سوره توحید واجب نیست وشما می تونی هر سوره ای رو بخونی ثانیا این سوره جنبه تبلیغی داره تا وقتی کسی عربی بلد بود و خوندن این سوره شما رو شنید پی به این ببره که چگونه مسلمان بشه و خدای شما دارای چه صفاتیه.

    پاسخحذف